maandag 8 april 2013

Helemaal niet moeilijk.

Altijd op zoek naar vintage keukenspullen, vond ik bij mijn favoriete antiekwinkeltje,  een set zogenaamde 'butter paddle's'.  Deze werden gebruikt bij het maken van boter op de boerderij. Alles wat ik koop voor mijn verzameling wil ik ook gewoon gebruiken en mijn interesse in het proces van boter maken was dus gewekt. Gelukkig staat het internet vol met informatie, en ook het op ambachtelijke wijze maken van boter was zo gevonden. Ik wist werkelijk niet dat het zo eenvoudig was om je eigen verse roomboter te maken. Hieronder een beschrijving van dit leuke proces, ook heel leuk om eens met je kinderen te doen.

Wat heb je nodig:
Halve liter room
ongeveer 1,5 dl karnemelk
snufje zout.

Doe de slagroom en karnemelk samen in een brandschone kom.
Laat dit een nachtje buiten de koelkast op kamertemperatuur komen. Zet de mixer er in, zelf heb ik een staafmixer gebruikt, dat werkt  perfect. Na een paar minuten zie je dat de vetbolletjes in de slagroom zich aan elkaar gaan hechten. Er ontstaat een scheiding van vocht, (dit is karnemelk) en de vetbolletjes.
Leg de klont boter in een schaal ijskoud water en kneed de boter om al de karnemelk te verwijderen. Doe dit net zo vaak tot je helder water overhoudt. Doe de boter in een kom en druk met een houten lepel de laatste restjes vocht er uit. Uit een halve liter room hou je ongeveer 200 gram roomboter over.

Je hebt nu je eigen versgemaakte roomboter. Voor de houdbaarheid doe je er een kwart theelepel zout bij en roer dit er goed door. In een leuk potje doen en bewaren in de koelkast.

Gebruik ook gerust eens geitenmelk of schapenmelk als je dit kunt krijgen. De opbrengst uit schapenmelk is veel hoger, bijna de dubbele hoeveelheid.

Have fun!


2 opmerkingen:

  1. Hoi Carla,
    Per toeval op je blog terechtgekomen.
    Wat heb jij een leuk blog zeg! Om niks van al dit leuks en lekkers te hoeven missen ben ik volger bij je geworden.
    Tot blogs!
    Groetjes, Ethel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ethel, welkom op mijn blog, bedankt voor je leuke reactie.

      Verwijderen